Citroenrol


Vorig jaar hebben mijn man en ik met veel plezier op de BBC gekeken naar 'The Great British Bake-off', een bakwedstrijd voor amateurs. Ontzettend leuk en inspirerend. Eén van de juryleden was Mary Berry, in Engeland een begrip op bakgebied. Vandaar dat ik ook heel erg blij was toen ik van mijn man haar boek 'Mary Berry's Baking Bible' kreeg.
Dit recept voor een rol is top. Het bakken van het deeg is meestal niet het probleem, maar het rollen van het deeg tot een mooie rol wel. Dankzij haar tips lukt het me nu iedere keer prima. Eigenlijk is het een snel en makkelijk recept, dat wel indruk maakt, want het ziet er meteen feestelijk uit. Ideaal om te serveren bij feestjes.
Ik heb inmiddels al heel wat verschillende rollen uit haar boek geprobeerd en er soms mijn eigen draai aan gegeven. Zo ook bij dit recept. Bij het oorspronkelijke recept hoort geen slagroom, maar ik vind het juist lekker. Het zorgt ervoor dat de rol niet te droog is.
Voor een sinaasappelrol kun je de citroenrasp vervangen door sinaasappelrasp en de lemon curd door sinaasappelmarmelade. Om de rol mooi te presenteren snijd ik de zijkanten eraf. Zo kan ik alvast even voorproeven, want de rol is het lekkerst en het stevigst na een aantal uurtjes in de koelkast.

Cake
4 eieren
100 gr fijne suiker
Rasp van 1 citroen
100 gr zelfrijzend bakmeel

Vulling
4 royale eetlepels lemon curd
250 ml slagroom
40 gr suiker

Verwarm de oven tot 200 graden Vet een bakvorm van 33x23 cm in met boter en bekleed met bakpapier. Het is handig als het bakpapier wat uitsteekt over de rand. Zo is het na het bakken makkelijk om de deeglap uit de vorm te halen.
Mix de eieren, suiker en citroenrasp in een grote kom totdat het mengel flink in volume is toegenomen en een bleekgele kleur heeft. Het moet een schuimig mengsel worden. Spatel er vervolgens voorzichtig de bloem door en schenk het mengsel daarna in het bakblik. Zorg ervoor dat het goed wordt verdeeld.

Bak het beslag in de oven in 10 minuten gaar. Het deeg is dan goudbruin en begint aan de zijkanten los te komen van de rand. Leg terwijl het deeg bakt een stuk bakpapier klaar dat iets groter is dan de deeglap. Bestrooi het bakpapier met wat fijne suiker. Haal de cake uit de oven, til hem op aan het uitstekende bakpapier en leg de cake ondersteboven op het besuikerde bakpapier. Pel daarna het bakpapier van de cake af. De onderkant is dan de bovenkant geworden.

Om goed te kunnen rollen, moet je met een mes de korte kant van het deeg insnijden. Wel opletten dat je niet door het deeg heen snijdt. Rol dan de cake op met het bakpapier ertussen. Beginnend bij de kant waar je de insnijding hebt gemaakt. Door de insnijding kun je het deeg daar een beetje dubbelklappen waardoor je een goed begin hebt voor de rol. Laat de rol op deze manier afkoelen. Als de rol is afgekoeld kun je hem uitrollen en bestrijken met de lemon curd. Vervolgens een laag slagroom erop en rollen maar. Poedersuiker erop en smullen!

Reacties

  1. He Hanneke (bijna Jarige : )), deze rol lijkt me erg lekker : ) net als alle andere recepten. Kun je de lemon curd ook bij AH kopen? Zag trouwens dat 12-13 mei weer de onvergetelijke groentendagen zijn. Hebben we een date? Of ben je dan op vakantie? Groetjes, Cathy

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten