Chocoladecake met in sherry gewelde rozijnen


Bij het bekijken van sommige recepten, loopt het water me meteen al in de mond. Bij dit recept niet. De reden: er stond geen foto bij dit recept. Ik heb het boek waar deze cake in staat al zo vaak in mijn handen gehad en doorgenomen, maar dit recept was me nooit opgevallen. Blijkbaar wil het oog toch ook wat en kies ik een taart of cake ook vaak om de 'looks'. Deze cake komt uit 'Chocolade, zoete en hartige recepten' van Joanna Farrow. Ook de Snickerstaart die ik eerder al plaatste, komt uit dit boekje. Na het bakken van de Snickerstaart heeft dit boekje nog even in de keuken rondgeslingerd en mijn man ontdekte toen het recept voor bovenstaande cake.
Ik moest eerlijk bekennen nog nooit echt naar het recept te hebben gekeken, maar nadat ik dat eenmaal wel had gedaan, kreeg ik het niet meer uit mijn hoofd. De combinatie van chocolade en in zoete sherry gewelde rozijnen leek me ontzettend lekker. Een paar dagen later heb ik de cake vervolgens gebakken en het was echt een verrukkelijke cake! En ook nog eens makkelijk om te maken! Als ik dat eerder had geweten...

Hopelijk kan de foto hierboven jullie overhalen om de cake eens te maken. In het originele recept is het de bedoeling dat de rozijnen wellen in Marsala. Dat hadden we niet in huis, dus het werd Pedro Ximenez Sherry. Met Port lijkt me ook erg lekker en aangezien we dat ook altijd wel in huis hebben ga ik daar de volgende keer de rozijnen in laten wellen. Ik krijg er nu al zin in!!

100 gram rozijnen
7 eetlepels Marsala, PX Sherry of Port (ik heb trouwens nog een extra scheut sherry toegevoegd)
200 gram pure chocolade
1,75 dl melk
250 gram donkere basterdsuiker
150 gram zachte boter
3 eieren, geklopt
250 gram zelfrijzend bakmeel

Verwarm de rozijnen met de Sherry, Marsala of Port in een steelpannetje. Doe dit totdat het begint te borrelen. Haal dan het pannetje van het vuur en laat de rozijnen minstens 4 uur, maar liever een hele nacht wellen.
Verwarm de oven voor op 160 graden. Vet een cakeblik in met boter en bekleed het met bakpapier. Verhit de chocolade met de melk in een pannetje totdat de chocolade is gesmolten. Laat het vervolgens iets afkoelen. Klop met een mixer de boter en suiker luchtig en romig. Klop geleidelijk de eieren erdoor. Spatel dan het zelfrijzend bakmeel erdoor.
Roer vervolgens het chocolademengsel en de gewelde rozijnen erdoor. Schep het mengsel in het cakeblik en bak de cake in 50 tot 60 minuten gaar. Om te testen of de cake gaar is kun je een mes of satéprikker in de cake steken. Als die er schoon uitkomt, is de cake klaar. Lekker bij de thee of koffie. Maar helemaal lekker met een glaasje Sherry, Port of Marsala!!!

Reacties