Citroenmarmertaart met frambozenjam


Ik heb er een nieuwe lievelingstaart bij! Deze taart is echt hemels!
Het recept is van Jamie Oliver en komt uit een Delicious Magazine die we al jaren in huis hebben. Iedere keer als ik langs deze taart bladerde, werd ik helemaal verleid door de prachtige foto bij dit recept. Citroen en framboos vind ik heerlijk, dus stond de taart al lang op mijn lijstje van 'nog eens te maken taarten'.

De verwachtingen waren dan ook hooggespannen toen ik de taart uiteindelijk ging bakken.
Maar toen….. viel de smaak eigenlijk wat tegen. De taart zag eruit als een plaatje, maar de citroensmaak was veel te sterk en overheerste de zelfgemaakte frambozenjam totaal. Ook de bodem was niet zo fijn en delicaat als ik had gehoopt.
Daarom heb ik (sorry Jamie) het recept iets aangepast. De bodem is van fonceerdeeg i.p.v. het deeg van Jamie en ik heb de hoeveelheid citroen in de custard iets aangepast. En nu durf ik echt met recht te zeggen: deze taart is zo lekker als hij eruit ziet!

Fonceerdeeg
250 gram bloem
125 gram niet te koude boter, in kleine stukjes
1 ei
1 theelepel fijne kristalsuiker
½ theelepel zout
0,4 dl koud water

Citroencustard
6 eierdooiers
5 eieren
270 gram fijne suiker
Merg van één vanillestokje
150 ml citroensap
100 ml melk
Rasp van 2 citroenen
250 gram ongezouten boter in stukjes

Frambozenjam
300 gram frambozen (mag ook diepvries zijn)
3 eetlepels suiker (of naar smaak)

Verwarm de oven voor op 180 graden celsius.
Kneed de ingrediënten voor het deeg door elkaar en rol het uit tot een lap van 5 mm. Bekleed hiermee een ingevette bakvorm met een doorsnede van 28 cm en een losse bodem. Laat het deeg in de koelkast minimaal 20 minuten rusten. Leg dan een stuk bakpapier op de bodem vul deze op met een steunvulling van gedroogde erwten of bonen of gebruik bakknikkers. Bak de bodem vervolgens 15 minuten op 180 graden. Verlaag dan de temperatuur naar 150 graden, verwijder de steunvulling en bak de taartbodem gaar in 15 tot 20 minuten. Daarna af laten koelen in de vorm.

Verwarm in een pannetje de frambozen en de suiker. Breng aan de kook en laat de jam 5 tot 10 minuten pruttelen op middelhoog vuur totdat het eruit ziet als jam. Laat de jam afkoelen.

Verwarm voor de vulling in een pan met een dikke bodem de eierdooiers, eieren, suiker, vanillemerg, citroensap en – rasp en de melk op laag vuur. Klop met een garde tot het mengsel dikker begint te worden. Roer dan de boter beetje bij beetje erdoor. Zorg ervoor dat je alle custardstukjes van de bodem meeneemt. Roer tot de custard er dik uitziet en aan de achterkant van een lepel blijft hangen. Laat het een beetje afkoelen en schenk het door een zeef.

Als de custard lauwwarm is kan deze in de taartbodem worden geschept. Schud een beetje met de vorm om de custard gelijkmatig te verdelen. Verdeel daarna de jam over de custard en roer er voorzichtig met een mes in zodat er een marmereffect ontstaat. Zet de taart minstens 30 minuten in de koelkast. De vulling blijft redelijk zacht, dus snijd de taart meteen aan nadat je hem uit de koelkast haalt. Genieten maar!

Reacties