Pruimenmuffins


Ik ben bakverslaafd! Ik moet het nu toch echt maar eens bekennen. Sinds ik gestart ben met deze blog, bak ik elk weekend en soms nog wel vaker per week. Inmiddels ben ik daardoor niet meer zo'n goede maatjes met mijn weegschaal, maar ik vind het te leuk en te lekker om het bakken te laten.
Enkele weken geleden moest ik echter de buxus in de voortuin snoeien. Nou zijn dat aardig wat meters, dus leek het me beter om daar mijn aandacht op te richten en het bakken voor één keer te laten. Fout gedacht dus! Nadat ik hele middag en avond bezig was geweest met het snoeien en het opruimen van alles, kon ik mijn armen nauwelijks meer optillen en was ik doodmoe. En oh, wat snakte ik toen naar een heerlijk stuk zelfgemaakte cake of taart. Sterker nog; ik vond dat ik dat echt wel had verdiend. Vreselijk vond ik het om niks gebakken te hebben.

De dag erna heb ik dus de kasten doorzocht op zoek naar ingrediënten voor iets lekker. Nou heb ik altijd een voorraad, meel, suiker, chocola, cacaopoeder enz. in huis, alleen kwam ik erachter dat ik geen bakboter meer had en dat is meestal toch een essentieel onderdeel van een recept.
Gelukkig hadden we nog een beetje zonnebloemolie en een blikje pruimen op siroop en daarmee kon ik mijn favoriete muffins maken; pruimenmuffins. Het is ook nog eens een ontzettend makkelijk recept en er komt geen mixer aan te pas. Alles bij elkaar in een kom en roeren maar. Heerlijk! Door het gebruik van olie in plaats van boter, krijgen de muffins een andere smaak dan muffins met boter. Persoonlijk vind ik dat wel lekker.
Het recept komt uit 'Best Ever Baking'.

1 blik pruimen op siroop
Melk
125 ml zonnebloemolie
50 gram suiker
30 gram bruine basterdsuiker
285 gram zelfrijzend bakmeel
Mespunt zout
¼ theelepel nootmuskaat

Verwarm de oven voor op 200 graden. Bekleed een muffinplaat met 12 muffinpapiertjes. Laat de pruimen uitlekken in een vergiet en vang de siroop op in een maatbeker. Ontpit de pruimen en snijd ze in grove stukken. Voeg dan genoeg melk toe aan de pruimensiroop totdat het samen 250 ml is. In het oorspronkelijke recept wordt alleen melk gebruikt, maar ik vind het zonde om de siroop niet te gebruiken, want het versterkt de pruimensmaak in de muffins.
Breek een ei boven de maatbeker met melk en siroop en voeg de olie toe. Meng alles met een vork goed door elkaar. Meng in een kom het zelfrijzend bakmeel, de suiker, basterdsuiker, nootmuskaat en het zout door elkaar. Maak dan een kuiltje in het midden en schenk daar het mengsel uit de maatbeker in. Roer alles door elkaar en voeg dan de pruimen toe. Verdeel het beslag over de muffinvormpjes en bak de muffins in ongeveer 20 minuten goudbruin.

Reacties