Koffie-chocolade-amandeltaart


Een hele mond vol als naam voor een taart! Het recept komt uit het Delicious magazine en daar het heet het een mokkataart, maar bij mokkataart denk ik aan iets anders, dus vandaar deze naam. Weet je ook weer meteen wat erin zit! Hoe dan ook, dit is gewoon een superlekkere taart! Het recept voor deze taart ben ik een hele tijd kwijt geweest. Verschrikkelijk! Deze taart is één van mijn favorieten en mijn oudste zoon, die wat het eten van zoetigheden betreft erg op zijn moeder lijkt, vindt deze taart ook verrukkelijk.

Op een avond wilde ik deze taart bakken voor een feestje de volgende dag en toen was het recept onvindbaar. Paniek natuurlijk! Ik heb een klappertje met daarin uit tijdschriften gescheurde recepten en daar had deze tussen moeten zitten, maar niks hoor! We hebben alles afgezocht, hele sessies gehouden waarbij we alle in huis zijnde Delicious magazines hebben doorspit op zoek naar dat ene recept, zelfs naar Delicious gemaild, maar alles zonder resultaat. Na verloop van tijd heb ik me er maar bij neergelegd en de hoop gekoesterd dat ik ooit misschien via een oproep op deze blog achter het recept zou kunnen komen. Want ik bleef ervan balen dat ik deze taart niet meer zou kunnen maken.
Maar…. enkele weken geleden zat er op mijn gemak even in mijn klappertje met recepten te bladeren en toen zat daar zomaar opeens toch dit recept tussen! Ik snap er niks van, heb vorig jaar wel honderd keer in dat klappertje gekeken op zoek naar dit recept, maar blijkbaar er iedere keer weer overheen gekeken.
Het kan eraan liggen dat er geen foto bij zit en dat ik de naam Mokkataart toch echt wat misleidend vind. Maar dat doet er niet meer toe, want het recept is terecht! Mijn zoon en ik zijn erg blij! De taart was heerlijk!

En al dat gezoek in de grote stapel Delicious magazines heeft er wel voor gezorgd dat mijn klappertje uitpuilt van de recepten die ik allemaal nog wil maken.

Fonceerdeeg
250 gram bloem
125 gram niet te koude boter, in kleine stukjes
1 ei
1 theelepel fijne kristalsuiker
½ theelepel zout
0,4 dl koud water

Vulling
200 gram pure chocolade
300 ml volle melk
100 ml extra sterke espresso
4 eieren
2 eetlepels cacaopoeder
2 eetlepels maïzena
75 gram fijne suiker
75 gram gemalen amandelen

Garnering
150 gram chocoladekrullen

Verwarm de oven voor op 180 graden.
Kneed de ingrediënten voor het deeg door elkaar en rol het uit tot een lap van 5 mm. Bekleed hiermee een ingevette bakvorm met een doorsnede van 28 cm en een losse bodem. Laat het deeg in de koelkast minimaal 20 minuten rusten. Leg dan een stuk bakpapier op de bodem vul deze op met een steunvulling van gedroogde erwten of bonen of gebruik bakknikkers. Bak de bodem vervolgens 15 minuten op 180 graden. Haal de steunvulling eruit en bak nog 5 minuten. Daarna af laten koelen in de vorm.

Zet de temperatuur terug naar 160 graden.
Verwarm de melk, espresso en chocolade in een pannetje al roerend totdat de chocolade gesmolten is. Haal de pan van het vuur. Klop in een kom de eieren met de cacaopoeder, maïzena en suiker door elkaar. Schep dan een soeplepel van het chocolademengsel erdoor terwijl je goed roert. (Voor de mede-Rudolph van Veen-fans: familie maken).
Als dit eenmaal gemengd is, kun je het eimengsel bij het resterende chocolademengsel gieten. Blijf goed roeren. Schep dan de gemalen amandelen erdoor en giet het mengsel in de bodem. Bak de taart nog ongeveer 30 minuten tot de vulling net gestold is, maar wel nog wat wiebelig aanvoelt.

Na afkoelen garneren met de witte chocolade en genieten maar!

Reacties

Een reactie posten