Amandel Toska’s


Dit is een recept van Rudolph van Veen. Ik ben een trouwe kijker van zijn Bakery en het water loopt me vaak in de mond als ik zie wat hij allemaal maakt. Zo ook bij deze toska’s. Ze zien er heerlijk uit en zijn dat ook! Mijn man vroeg laatst wat nou mijn favoriete gebak is. Ik kon daar echt geen antwoord op geven, maar weet wel dat deze toska’s hoog op mijn lijstje van favorieten staan.
Het bakken van de cake was een makkie, maar het laagje chocola eromheen krijgen had wat meer voeten in de aarde. Om te beginnen vond ik de 200 gram die Rudolph in zijn recept aangaf iets te weinig. Na het tempereren gingen de eerste toska’s prima, maar daarna was er niet meer genoeg chocolade over om de toska’s in te dopen en was de chocolade inmiddels ook iets te ver afgekoeld en daarom te dik. Ik gebruik de volgende keer de dubbele hoeveelheid chocolade en hoop zo dit probleem al iets te ondervangen. Mijn man gaf trouwens aan de toska’s zonder chocola lekkerder te vinden. Als chocolaverslaafde was ik het niet helemaal met hem eens, maar ik moet zeggen dat de cake op zich inderdaad al verrukkelijk was. De cake is op basis van amandelspijs met maar een klein beetje bloem en dat maakt deze cake heerlijk rijk en zoet van smaak.

Bodem
300 g geschaafde amandelen
300 g suiker
1 eiwit
75 g boter
3 eieren
40 g bloem

Toplaag
75 g boter
75 g suiker
75 g ahornsiroop of golden syrup
75 g geschaafde amandelen
25 ml water

400 gram pure chocolade

Verwarm de oven voor op 200 graden. Maal de geschaafde amandelen met de suiker en meng het eiwit erdoor. Het kan zijn dat je wat extra eiwit nodig hebt voor de binding. Dit is de amandelspijs. Meng dan de boter met het amandelspijs en roer de eieren en de bloem erdoor. Vet de bakvorm in met boter leg een vel bakpapier op de bodem. Het is handig om het bakpapier aan de zijkanten wat uit de vorm te laten steken. Je kunt de cake na het bakken aan deze flapjes uit de vorm tillen. Verdeel het deeg over de bakvorm en bak in de oven in circa 20 minuten gaar. Laat de bodem afkoelen.

Smelt de boter en meng de suiker, ahornsiroop / golden syrup, amandelen en water erdoor. Schenk dit beslag over de gebakken bodem en bak in de oven in circa 10 minuten gaar. Laat de toska afkoelen. Haal de cake uit de vorm en snijd er rechthoeken uit van circa 2 x 4 centimeter.

Smelt de chocolade au bain-marie tot hij circa 40 graden is en laat dan afkoelen tot ongeveer 32 graden . Dompel de toska’s in de chocolade zodat de zij- en onderkanten bedekt zijn. Haal ze met een vork eruit en leg op bakpapier om af te koelen en de chocolade te laten harden. Bij mij bleef er veel overtollige chocolade rondom de onderkant liggen op het bakpapier. Daarom heb ik de toska’s voordat de chocolade was uitgehard, voorzichtig opgetild en op een schoon vel bakpapier gelegd. Omdat de overtollige chocolade op het eerste vel bakpapier achterbleef, zagen de toska’s er zo veel netter uit.

Reacties