Banaan–honingcake


Meestal als ik veel bewerkelijke taarten heb gemaakt, vind ik het fijn om iets makkelijks tussendoor te maken. Deze cake is dan prima! Een tijd geleden belden vrienden op een zondagmorgen of ze op bezoek konden komen. Tuurlijk, want behalve dat het reuze gezellig is, heb ik dan ook weer meteen een reden/excuus/ noodzaak om de mixer en de ovenwanten te pakken en iets te bakken. Niet dat ik dat die week nog niet had gedaan, want op vrijdag en zaterdag was er al iets de oven in geschoven, maar die baksels waren al op. En bezoek krijgen en dan niks uit de eigen oven kunnen aanbieden... Nee ,dat gaat er bij mij niet in. Dus was het een kwestie van: wat heb ik nog in huis en wat kan ik daarvan maken?

Dit is het geworden. Simpel en makkelijk, maar wel lekker! Het recept komt uit Mary Berry’s Baking Bible. In het recept moet de cake worden bestreken met honing. Helaas was de laatste honing die ik nog in huis had in de cake gegaan. Gelukkig stond er nog wat mascarpone in de koelkast. Met wat poedersuiker en citroenrasp erdoor was dat ook prima!

225 gram zelfrijzend bakmeel
¼ theelepel nootmuskaat
100 gram boter
225 gram geprakte banaan
100 lichtbruine basterdsuiker
Rasp van 1 citroen
2 grote eieren
6 eetlepels honing + 2 eetlepels om de cake mee te bestrijken

Verwarm de oven voor op 160 graden. Vet een cakevorm in en bekleed de vorm met bakpapier waarbij je het bakpapier aan de zijkanten laat uitsteken. Doe het zelfrijzend bakmeel met de nootmuskaat in een kom en wrijf er met je vingers de boter doorheen, totdat het mengsel lijkt op broodkruimels. Voeg dan de geprakte banaan, suiker, citroenrasp, eieren en honing toe en mix het met een garde goed door elkaar. Doe dit mengsel in de bakvorm en zet de cake ongeveer een uur en een kwartier in de oven.
Het kan zijn dat de cake tegen het eind van de baktijd iets te donker wordt. Leg er dan losjes een vel aluminiumfolie op. De cake is klaar als een prikker of mesje dat je in het midden prikt er weer schoon uit komt. Laat de cake afkoelen in de vorm en haal hem daarna eruit. Verwarm dan 2 eetlepels honing en bestrijk de cake hiermee.

Reacties