Hazelnoot-meringuetaart met frambozen en witte chocolade



Mijn 50e post!! Ongeveer een jaar geleden ontstond bij mij het idee om mijn bakkunsten te delen en een blog te beginnen. Mijn doel was om iedere week één recept te plaatsen, en ja, het is gelukt! Op de valreep van 2012 recept nr. 50!

En dan ook niet zomaar een recept. Dit is echt een toprecept: frambozen en witte chocolade samen is al zalig, maar de combinatie met de hazelnootmeringue is echt hemels! Deze taart is echt perfect voor een feestje, succes gegarandeerd! Het recept komt uit ‘Best Ever Baking’. Ik heb het wel iets aangepast. De witte chocola erop was mijn idee en ik vind dat het de taart helemaal af maakt. Verder is het origineel een laagjestaart: twee lagen meringue met daartussen (en bovenop) de slagroom en de frambozen. De eerste keer heb ik dit gedaan, maar het snijden van de taart, door die twee lagen meringue heen was een ramp. Vandaar dat ik daarna de taart altijd als plaatgebak heb geserveerd. Gewoon de hoeveelheid meringue uitsmeren op een bakplaat.

Deze keer heb ik wel twee ronde plakken gemaakt: één voor Oudjaar en één voor Nieuwjaar. Beleg de taart vlak voordat je hem gaat serveren, omdat de meringue door de slagroom snel zacht wordt.

Met deze droom van een taart sluit ik dit blogjaar af! Volgend jaar weer meer lekkers! Ik wens jullie allemaal een mooi 2013 toe!!!!

Meringue
140 gram hazelnoten, gemalen
200 gram suiker
4 eiwitten
Snufje zout
½ theelepel vanillearoma

Topping
300 ml slagroom
3 eetlepels suiker
700 gram frambozen (ik gebruik altijd diepvriesframbozen, het zuur daarvan combineert goed met de zoete chocola)
300 gram witte chocoladeschaafsel

Ontdooi de diepvriesframbozen. Leg ze op wat keukenpapier, zodat het overtollige sap wordt opgenomen.

Verwarm de oven voor op 150 graden.

Doe de eiwitten en een schone, vetvrije kom met het snufje zout. Mix de eiwitten schuimig en voeg dan steeds beetjes van de suiker toe. Blijf doormixen totdat alle suiker is opgenomen en je met de kloppers stijve pieken in het schuim kunt maken. Spatel dan voorzichtig de gemalen hazelnoten erdoor en voeg als laatste het vanillearoma toe.
Verdeel het schuim over een met bakpapier beklede bakplaat of maak twee rondjes van ongeveer 20 cm doorsnede. Bak de bodem 1 uur en een kwartier in de voorverwarmde oven. Laat hem daarna goed afkoelen.

Klop de slagroom met de suiker stiif en verdeel dit over de bodem. Rangschik dan de frambozen erover en bestrooi de taart royaal met de witte chocolade. Genieten maar!!!!

Reacties

  1. Wat ziet deze taart er ook heerlijk uit!
    Mijn huisgenoten kijken om de twee minuten vreemd naar me op omdat ik kreetje van verrukking slaak bij je prachtige en heerlijke taarten!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten