Chocolade-kardamomkoekjes


Meivakantie, dus willen we naar het bos of de speeltuin. Maar helaas, het lijkt wel herfst. Het waait en het regent, er zit dus maar één ding op: koekjes bakken! Ik heb een standaardrecept dat ik steeds gebruik om andere smaakjes aan toe te voegen. Deze keer had ik zin om iets met kardamom te proberen. En potverdikkie… wat werden dat uiteindelijk lekkere koekjes! Chocolade is natuurlijk altijd goed en de kardamom geeft er net een subtiel ander smaakje aan. En heerlijk bros!

Het recept is voor zeker 50 koekjes. Ik verdeel het deeg altijd in vier porties en vries er dan drie in. Je kunt het deeg zo ongeveer 3 maanden bewaren. Ideaal om in huis te hebben. Even laten ontdooien, koekjes vormen, bakken en smullen maar. Mijn mannen waren zo dol op deze koekjes, dat de tweede portie na één dag ook al gebakken werd. Een dankbaar recept. Weinig werk, iedereen blij!

Ik heb Zeeuwse bloem gebruikt in dit recept. Dat maakt de koekjes extra bros. Je kunt het krijgen via www.de-zuidmolen.nl. Maar het hele recept met zelfrijzend bakmeel maken kan ook. Ik heb ook nog wat koffie-extract toegevoegd. Je proeft het niet zo terug in de koekjes, maar ik denk dat het de andere smaken wel versterkt. Van de kardamom gebruik je de zaadjes die in de peulen zitten. Je moet ze wel nog even in een vijzel goed fijnmalen.

250 gram boter
250 gram witte basterdsuiker
250 gram Zeeuwse bloem
210 gram zelfrijzend bakmeel
40 gram cacaopoeder
1 zakje vanillesuiker
Fijngemalen zaadjes van 6 kardamompeulen
3 theelepels koffie-extract
snuf zout
1 ei
1 flinke scheut melk
200 gram fijngehakte pure chocolade

Doe alles behalve het ei, de melk en de fijngehakte chocolade in een kom en gebruik de deeghaken van de mixer om alles door elkaar te mengen tot het de structuur van fijn broodkruim heeft. Voeg dan de melk en het ei toe. Mix alles door elkaar tot een ietwat zacht deeg. Kneed als laatste de fijngehakte chocolade erdoor. Leg het deeg, verpakt in plasticfolie, een half uur in de koelkast.

Verwarm de oven voor op 180 graden. Maak van het deeg dan balletjes ter grootte van een walnoot. Leg de balletjes op een met bakpapier beklede bakplaat. Druk met de tanden van een vork de bolletjes wat plat. Zo ontstaat ook een mooi patroon. Bak de koekjes in de voorverwarmde oven in ongeveer 17 minuten gaar. Even af laten koelen op de bakplaat en dan smullen van deze heerlijke koekjes!

Reacties