Chocoladecake met sinaasappel en zwarte pruimen


Eén keer per twee weken staat mijn dinsdagavond in het teken van archeologie. Heerlijk een avondje Romeinse scherven puzzelen, kennis opdoen en me verwonderen over het feit dat ik iets in handen heb dat gewoon 2000 jaar geleden door iemand gebruikt is. In de pauze zorg ik voor altijd voor iets lekkers. Deze keer was mijn week alleen zo vol met allemaal leuke en verplichte activiteiten dat ik compleet vergeten was naar de winkel te gaan voor ingrediënten voor een baksel. Gelukkig heb ik altijd wel basisingrediënten zoals boter, suiker, eieren en meel in de kast. Met nog wat anders lekkers dat we toevallig nog hadden liggen, kon ik deze cake bedenken. Over het algemeen lukt het altijd wel om iets lekkers in elkaar te draaien dan. Deze cake was echter niet gewoon lekker, maar superlekker! Mijn kinderen moesten even overgehaald worden, vanwege de pruimen, maar gingen voor de bijl. En ook bij de archeologiewerkgroep waren er genoeg mensen die nog wel een tweede stuk lusten. Het is een heerlijk smeuïge, fruitige cake, die lekker weghapt. Voor herhaling vatbaar!

200 gram gedroogde zwarte pruimen
100 ml zwarte thee (of een lekkere port of zo)
200 gram pure chocolade
200 ml melk
250 gram donkere basterdsuiker
150 gram zachte boter
3 eieren, geklopt
250 gram zelfrijzend bakmeel
Rasp van een halve sinaasappel

Verwarm de pruimen met de thee in een steelpannetje. Doe dit totdat het begint te borrelen. Haal dan het pannetje van het vuur en laat de pruimen minstens vier uur, maar liever een hele nacht wellen. Snijd de pruimen vervolgens in kleine stukjes.
Verwarm de oven voor op 160 graden. Vet een cakeblik in met boter en bekleed het met bakpapier. Verhit de chocolade met de melk in een pannetje totdat de chocolade is gesmolten. Laat het vervolgens iets afkoelen.
Klop met een mixer de boter, suiker en sinaasappelrasp luchtig en romig. Klop geleidelijk de eieren erdoor. Spatel dan het zelfrijzend bakmeel erdoor. Roer vervolgens het chocolademengsel en de gewelde pruimen door het deeg.

Doe het deeg in en cakeblik en bak de cake gaar in ongeveer 70 minuten. De cake is gaar wanneer je een satéprikker erin steekt en deze er weer schoon uithaalt. Even laten afkoelen en genieten maar. 

Reacties