Zoet limoenbrood


Het recept voor dit brood stond jaren geleden in Delicious Magazine. Met zo’n vreselijk goede foto waardoor je maar één ding kunt doen; dat overheerlijk uitziende brood bakken. Dat heb ik dus ook regelmatig gedaan en altijd was het een succes. Maar op een of andere manier, ben ik het brood toen ‘vergeten’. Andere recepten konden zich verheugen in mijn bakaandacht. Tot afgelopen Pasen! Toen bedacht ik me hoe lekker dit brood altijd was. Dus bij ons stond dit brood bij het Paasontbijt op tafel!

En het was weer heerlijk. Misschien wel mijn beste versie ooit! Dit is een echt zomers broodje. Heerlijk voor bij een ontbijt buiten in het zonnetje of een picknick. Lekker met lemoncurd of jam. Of onze favoriet tijdens het paasontbijt: met zoute boter en witte chocoladevlokken! Nu maar hopen dat mijn foto jullie ook aanzet tot het bakken van dit brood!

500 gram bloem, gezeefd
1½ eetlepel olijfolie
1 eetlepel honing
1 zakje vanillesuiker
½ theelepel zout
rasp van 2 (liefst biologische) limoenen
1 zakje gedroogde gist (7 g)
325 ml boerenyoghurt + 2 eetlepels voor glazuur (ik gebruik limoensap ipv yoghurt in het glazuur) 175 g poedersuiker, gezeefd

Kneed in de keukenmachine of met de hand van de bloem, 1/2 tl zout, olijfolie, honing, vanillesuiker, de helft van het limoenrasp, de gist en 300 ml van de yoghurt een soepel deeg. Voeg de rest van de yoghurt toe als het deeg te droog is. Kneed het deeg zeker 5 min. goed door zodat het mooi soepel en elastisch wordt. Vorm een bal van het deeg en laat het deeg in een kom afgedekt met een schone doek op een warme plek 45 min. rijzen. Sla het deeg plat, kneed het nogmaals door en vorm er een brood van. Leg het brood op de bakplaat en laat afgedekt onder de doek nogmaals 45 min. rijzen.

Verwarm ondertussen de oven voor op 200°C. Bak het brood in de voorverwarmde oven in 25-30 minuten goudbruin en gaar. Controleer of het brood gaar is door op de onderkant te kloppen: klinkt het brood hol dan is het gaar, schuif het brood bij een dof geluid nog even terug in de oven en controleer de gaarheid na 5 min. weer. Laat het brood afkoelen tot kamertemperatuur.

Klop de laatste 2 eetlepels boerenyoghurt door de poedersuiker tot een glanzend glazuur, voeg eventueel wat extra yoghurt of poedersuiker toe zodat een dik glazuur ontstaat. Ik gebruik in plaats van yoghurt altijd limoensap, dat geeft een lekker zuur glazuur. Strijk het glazuur over het brood en laat opstijven, herhaal voor een extra dikke glazuurlaag. Bestrooi de laatste laag meteen na het aanbrengen met de rest van de limoenrasp.

Reacties