Ricottaplaatcake met zomerfruit


Vlak voordat ik op vakantie ging, zag ik ‘Hèt Zoetboek’ van Delicious Magazine in de winkel liggen. Bakboeken had ik eigenlijk al meer dan genoeg, maar toch viel ik voor dit boek. Voornamelijk door de prachtige foto’s. Alles ziet er gewoon zo gruwelijk goed uit in dit boek.

Tijdens onze vakantie in Frankrijk heb ik het boek eens goed doorgenomen. Daarnaast heb ik me ook verdiept in de Franse bakkunst door regelmatig research te doen bij de lokale patisserie. Dat alles zorgde ervoor dat ik, eenmaal thuis, nogal zin had om iets te bakken. Deze taart uit ‘Hèt Zoetboek’ werd het. Lekker zomers en makkelijk te maken. Het opeten was ook erg makkelijk. Te makkelijk, want te lekkere taart!

Plaatcake
200 gram boter, op kamertemperatuur
400 gram suiker
2 zakjes vanillesuiker
6 eieren
500 gram ricotta
350 gram bloem, gezeefd
20 gram bakpoeder
3 eetlepels tijmblaadjes (heb ik niet gebruikt. Tijm is heerlijk maar niet in gebak is mijn mening)
Rasp van 2 biologische citroenen
500 gram pruimen, nectarines of perziken in partjes
200 gram blauwe bessen, frambozen, aardbeien of bramen (diepvriesfruit werkt prima)

Garnering
125 gram poedersuiker
Water of citroensap

Verwarm de oven voor op 180 graden celcius. Bekleed een bakplaat van ongeveer 30 x 40 centimeter met bakpapier en beboter zo nodig de randen van de bakplaat.
Klop in de keukenmachine of met een mixer de boter, suiker, vanillesuiker en citroenrasp romig. Voeg dan één voor één de eieren toe. Klop dan de ricotta erdoor (en als je dat wil, de tijmblaadjes). Zeef dan de bloem en het bakpoeder boven de kom en meng het tot een dik, glad beslag. Verdeel dit beslag over de bakplaat en beleg het deeg met het fruit.

Zet de plaatcake in de voorverwarmde oven en bak hem in de oven in ongeveer 30 minuten gaar. Bij mij duurde het iets langer. Je weet dat de cake gaar is, wanneer je een mes of satéprikker in de cake steekt en deze er schoon weer uit komt.
 Laat de plaatcake afkoelen en maak ondertussen een glazuur door de poedersuiker te engen met 2 eetlepels water of, voor een extra lekkere smaak, citroensap. Laat de glazuur boven de cake van een vork glijden zodat mooie strepen ontstaan. Laat het glazuur drogen en snijd dan de plaatcake in repen of stukken. Geniet!

Reacties