Sinaasappel-amandelcake


De afgelopen dagen was het heerlijk warm weer. Tijd voor een lekkere, frisse cake. Deze cake had ik nog nooit gemaakt, maar wilde ik al langer graag eens proberen. Het bijzondere aan deze cake is dat er twee hele sinaasappels in gaan. Gekookt met schil en al en daarna gepureerd. En dat zorgt voor een rijke smaak, waarbij de licht bittere smaak van de schil juist erg lekker is.

In deze cake zit geen meel (en geen boter), maar wel gemalen amandelen. De volgende keer dat ik deze cake maak, probeer ik aan amandelmeel te komen. De stukjes gemalen amandelen vond ik nu net iets te grof, maar misschien had ik ze gewoon iets langer moeten laten draaien in het hakmolentje.

Het recept voor deze cake komt uit Seasons magazine. Gebruik een grote kom, want het wordt uiteindelijk een grote hoeveelheid beslag.

2 grote sinaasappels
5 eieren
250 gram gemalen amandelen
220 gram suiker
2 zakjes vanillesuiker
2 theelepels bakpoeder
Poedersuiker voor het bestrooien

Boen de sinaasappels af onder de stromende kraan. Leg ze daarna in een pan en giet er zoveel water bij dat ze net onder staan. Kook de sinaasappels 1 uur. Haal ze met een schuimspaan uit de pan en laat ze afkoelen.
Verwarm de oven voor op 180 graden. Beboter een springvorm van 22 cm doorsnede en bekleed de bodem met bakpapier. Snijd de afgekoelde sinaasappels in stukken boven een diep bord, zodat het sap wordt opgevangen. Verwijder eventuele pitten en pureer de sinaasappels, met schil en al.

Klop in een grote kom de eieren met een mixer tot een luchtige massa. Voeg de gepureerde sinaasappels en het opgevangen sap toe. Klop dan de amandelen, suiker en bakpoeder erdoor. Blijf kloppen tot het een egaal beslag is. Giet het beslag in de springvorm. Bak de cake een uur of iets langer, tot hij goudgeel is en stevig aanvoelt. Laat de cake afkoelen in de springvorm. Haal hem er dan uit. Voor het serveren royaal bestuiven met poedersuiker!

Reacties