Éclairs au Café


Deze week hebben we een plekje op een camping in Frankrijk gereserveerd voor deze zomer. En om dat te vieren heb ik Eclairs au Café gemaakt. Deze overheerlijke gebakjes zijn voor mij onlosmakelijk verbonden met vakantie in Frankrijk. Geen vakantie daar is compleet zonder dat ik er een paar had gehad. Nou ja, een paar…. het liefst heel erg veel! Mijn liefde voor eclairs gaat zo ver dat ik enkele jaren geleden tijdens een vakantie, besloot elke dag een Eclair van een andere bakker te proberen om zo te ontdekken waar de lekkerste gemaakt werden. En geloof me, na drie weken eclairs testen, was ik nog steeds even dol op dit gebakje. De winnaar was trouwens een bakker in Falaise in Normandië. Helaas is Falaise niet naast de deur, dus na de vakantie moest ik afkicken van deze verslaving. Ook omdat eclairs gewoon nergens te krijgen zijn in Nederland.

Ik heb lang getwijfeld of ik me thuis wel zou wagen aan Eclairs. Zouden ze thuis ook zo lekker smaken? Zijn ze in Frankrijk niet gewoon zo lekker, omdat ik ze bijna nooit eet en alles op vakantie beter smaakt? Tja, en dan nog probleem twee; in geen enkel bakboek (in mijn bezit en dat zijn er heel erg veel) staat een recept voor mokka-eclairs. Na lang twijfelen besloot ik toch een poging te wagen. Een recept voor soezendeeg had ik wel, banketbakkersroom met koffiesmaak moest ook wel lukken en glazuur is dan het makkelijkst.

En ja…. het is gelukt!! Les Eclairs au Café sont delicieux!!! Met een lekker sterke koffiesmaak en ze zien er ook nog eens niet slecht uit. De zomervakantie duurt nog wel even, maar om alvast in vakantiestemming te komen en een beetje voorpret te hebben, weet ik wat ik moet bakken!
Dit recept is goed voor ongeveer 10 eclairs.

Soezenbeslag
65 gram melk
65 gram water
50 gram boter in blokjes
½ theelepel zout
1 theelepel fijne kristalsuiker
75 gram bloem
2 tot 3eieren

Koffie-banketbakkersroom
300 ml koffie
200 ml melk
150 g suiker
4 eidooiers
2 el bloem

Glazuur
100 gram poedersuiker
1 eetlepel poedersuiker
100 ml koffie

Verwarm de oven voor op 200 graden.

Doe voor het soezendeeg de melk, boter, suiker in een pan met het water en het zout. Breng dit aan de kook en haal daarna de pan meteen van het vuur. Doe de bloem erbij en roer alles met een houten lepel tot een gladde massa. Zet de pan dan weer op laag vuur en roer 1 minuut onafgebroken om het deegmengsel te laten drogen. Doe daarna het deegmengsel in een kom en voeg één voor één de eieren toe. In het begin lijkt het alsof de eieren niet goed worden opgenomen, maar na even roeren, wordt het toch een egaal mengsel. Uiteindelijk moet het een gladde, glimmende massa worden.
Bekleed een bakplaat met bakpapier en spuit hierop met behulp van een spuitzak met een glad spuitmondje worstjes met een dikte van ongeveer 2 cm en een lengte van ongeveer 10 cm. Bak de eclairs dan in 25 minuten gaar in de voorverwarmde oven.

Maak dan de koffie-banketbakkersroom. Breng in een pan de melk en koffie met de helft van de suiker aan de kook. Roer in een kom de eidooiers met de rest van de suiker los en roer de bloem erdoor. Schenk, wanneer de melk kookt, een scheutje warme melk over het eimengsel en roer het met een garde meteen goed door elkaar. Schenk dit mengsel terug in de pan bij de rest van de melk en roer ook nu alles meteen weer goed door elkaar. Breng de banketbakkersroom aan de kook en laat op laag vuur circa 3 minuten garen, terwijl je constant blijft roeren. Stort de banketbakkersroom dan uit op een, met koud water afgespoeld en niet afgedroogd, plat bord en bedek met plasticfolie of een velletje bakpapier. Dit voorkomt velvorming op de banketbakkersroom. Laat de banketbakkersroom goed afkoelen.

Doe voor het glazuur de koffie met de eetlepel poedersuiker in een pannetje en laat dit inkoken tot een dikke koffiesiroop. Meng deze siroop beetje bij beetje door de 100 gram poedersuiker. Maak het glazuur niet te dun, het moet als een mooi streepje op de eclairs blijven liggen.

Als alles klaar is kunnen de eclairs worden samengesteld. Prik daarvoor in de uiteinden van de eclairs een gaatje met een klein mesje. Doe de banketbakkersoom in een spuitzak. Spuit de banketbakkersroom met behulp van een klein spuitmondje in de gaatjes in de eclairs. Versier de eclairs als laatste met een streepje glazuur. Ik heb hiervoor de glazuur in een spuitzak gedaan en met behulp van en klein, rond spuitmondje erop gedaan. Probeer te wachten totdat de glazuur hard is geworden en genieten maar!!!

Reacties