De Ultieme Chocoladecake


Zo af en toe trap ik er toch weer in! Héél soms koop ik bij de winkel of een bakkerij een chocoladecake of muffin. Om dan altijd teleurgesteld te worden. Ze zijn voor mij nooit ‘chocoladerig’ genoeg. Ze zien er mooi bruin uit en bevatten ook wel stukjes chocola, maar het is het gewoon niet!

Daarom heb ik mijn eigen recept voor chocoladecake. En die smaakt dan ook echt naar chocolade. Dat kan ook niet anders want er gaat een wagonlading cacaopoeder in en nog eens een heleboel grote stukken pure chocolade. Het is een vaste, machtige cake. De meeste mensen eten er maar een klein stukje van. Ik niet. Ik verslind hier hele stukken van. Héérlijk!!!

300 gram donkerbruine basterdsuiker
300 gram boter, op kamertemperatuur
300 gram zelfrijzend bakmeel
6 eieren
75 gram cacaopoeder
300 ml melk
300 gram pure chocolade in grote stukken gehakt

Verwarm de oven voor op 180 graden en vet een tulbandvorm in met boter.

Doe de boter en de suiker in en kom en mix het tot een luchtige massa. Doe dan één voor één de eieren erdoor. Steeds pas het volgende ei toevoegen als het voorgaande ei helemaal is opgenomen. Zeef het bakmeel en de cacaopoeder boven een kom en voeg dit toe aan het boter, suiker en ei-mengsel. Het is handig om het in delen te doen en iedere keer ook wat van de melk toe te voegen. De melk is essentieel want door de grote hoeveelheid cacao zou het beslag anders te droog worden. Voeg als laatste de gehakte chocolade toe. Meng dit goed door het deeg en giet het deeg daarna in de tulbandvorm.

Zet de vorm in de oven en bak de cake in ongeveer een uur gaar. Je kunt controleren of de cake gaar is door er een satéprikker in te steken. Als deze er schoon weer uitkomt is de cake klaar. Omdat er ook grote brokken chocolade in de cake zitten, is het goed om dit op meerdere plaatsen te testen. Soms prik je net in wat gesmolten chocolade en dan is je prikker natuurlijk niet schoon. Na het bakken de cake uit de vorm halen en op een rooster laten afkoelen. Genoeg voor zeker 14 flinke stukken!

Reacties