Witte chocolade-sinaasappeltruffels


Sinaasappel en chocolade is altijd een fijne combinatie. In 'Hét bakboek van Delicious' stonden deze truffels met sinaasappels en witte chocolade en die zagen er niet verkeerd uit. En ze leken me wel makkelijk en snel te maken en dat is soms ook wel heel fijn.
Ik vond ze lekker. Heel erg lekker zelfs! Zo lekker dat ik moet bekennen dat de meeste van deze 30 truffels in mijn mond zijn verdwenen. Oké, man en kinderen hebben ook wat mee mogen snoepen, maar iedere keer als ik in de buurt van de koelkast kwam kon ik het niet laten om er één te pakken.

300 ml vers geperst sinaasappelsap
200 gram witte chocolade, in kleine stukjes
2 eierdooiers
100 gram fijn gemalen amandelen (ik had iets meer nodig, anders was het mengsel te vloeibaar)
100 gram poedersuiker
2 eetlepels sinaasappellikeur (of mandarijnlikeur)
150 gram witte chocoladehagelslag of geschaafde witte chocolade

Breng het sinaasappelsap aan de kook en laat het inkoken tot 100 ml. Het beste kun je dat ook echt even checken met een maatbeker. Ik heb het op het oog laten inkoken, maar waarschijnlijk was het nog iets te veel sap, waardoor ik er in een later stadium meer gemalen amandel door heb moeten doen omdat het mengsel anders nog te vloeibaar was.

Zet het vuur uit en voeg de witte chocolade toe. Laat de chocolade smelten in het hete sap. Voeg meteen nadat de chocolade is gesmolten de 2 eierdooiers toe. Meng alles goed door elkaar en voeg dan pas de gemalen amandel, de poedersuiker en de likeur toe. Meng dit ook weer goed door elkaar en laat de truffelmassa goed afkoelen in de koelkast.

Draai er vervolgens balletjes van te grootte van een grote knikker en rol ze door de witte hagelslag of het chocoladeschaafsel. En dan moeten ze weer even opstijven in de koelkast. Even wachten dus en dan kun je eindelijk proeven en genieten!

Reacties

  1. Hallo Hanneke,
    Ik ben net als jij een enthousiaste thuisbakker. Ik lees met veel plezier je blog en probeer zo nu en dan iets uit van jou. De citroencarrë is favouriet!
    Bij bovenstaand recept zie ik dat je eidooiers gebruikt, zonder ze te verwarmen. Ben jij nooit bang dat je een ei treft met salmonella? Zelf ben ik daar nogal huiverig voor.
    Groeten,
    Gerda

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten