Citroen-yoghurt Tulband


Deze tulband maakte ik jaren geleden heel vaak. Het recept komt uit het allereerste bakboek dat ik ooit kocht, 'Best Ever Baking'. De laatste jaren heb ik ook veel uit andere boeken gebakken en zelf recepten bedacht en daardoor was ik deze cake helemaal vergeten. Totdat ik het boek weer eens inkeek en bedacht hoe lekker deze tulband altijd was. Dat was hij nu ook weer.
In het recept staat dat je Bicarbonate of Soda moet gebruiken. Via internet is dit te verkrijgen, gewoon even googlen. Ik had het dit niet in huis en heb proberen te smokkelen door alleen bakpoeder te gebruiken. Maar dat werkte niet helemaal want mijn cake zakte na het bakken iets in. Dat deed verder niets af aan de smaak, want die was weer fantastisch. Een cake om je vingers bij af te likken.

225 gram boter op kamertemperatuur
300 gram suiker
4 eieren, dooiers en eiwit gescheiden
2 theelepels geraspte citroenschil
85 ml citroensap
250 gram volle yoghurt
285 gram bloem
2 theelepels bakpoeder
1 theelepel Bicarbonate of Soda
½ theelepel zout

Voor de icing:
115 gram poedersuiker
2 eetlepels citroensap
3-4 eetlepels yoghurt

Deze keer heb ik mijn icing gemaakt door het sap van 1 citroen te mengsel met poedersuiker totdat het dik, egaal mengsel werd. Deze icing is net iets dikker, maar ook zuurder dan de officiële icing en dat vind ik net wat mooier uitzien én lekkerder smaken.

Verwarm de oven voor op 180 graden en vet een tulbandvorm in met boter.
Mix de boter en de suiker totdat het een luchtig mengsel is. Mix dan de eierdooiers één voor één erdoor. Voeg de citroenrasp, het citroensap en de yoghurt toe en meng alles weer goed door elkaar. 
Zeef in een andere kom de bloem, bakpoeder en bicarbonate of soda en meng dit door elkaar. Gebruik weer een andere schone, vetvrije kom om de eiwitten met het zout tot stijve pieken te mixen. Voeg dan de droge ingrediënten bij de natte ingrediënten en meng alles door elkaar. Voeg dan een lepel van het stijf geslagen eiwit toe. Vouw dit met een spatel door elkaar en voeg dan de rest van het eiwit toe en vouw dit ook weer door elkaar.

Doe het beslag in de tulbandvorm en bak de cake in ongeveer 50 minuten gaar. Een satéprikker die je in het midden van de tulband steekt, moet er schoon weer uitkomen. Laat de cake ongeveer 15 minuten afkoelen in de vorm. Haal hem dan eruit en laat hem verder afkoelen op een rooster. Eenmaal afgekoeld kan de icing erop. Meng daarvoor alle ingrediënten door elkaar en verdeel dit over de bovenkant van de cake.

Reacties