Scones met lemoncurd en room


Ze mogen niet ontbreken bij een echte Engelse High Tea, en terecht. Wat zijn ze lekker! Het zijn een soort kleine, zoete broodjes. Makkelijk te maken en zo klaar. In Engeland worden ze traditioneel gegeten met jam en Clotted Cream, een dikke, ingekookte room. Die is hier wat moeilijk te verkrijgen dus daarom gebruik ik gewoon slagroom. Je kunt ook mascarpone gebruiken. Even goed losroeren en eventueel wat poedersuiker naar smaak toevoegen.

Ik ben dol op lemoncurd. Ik kan dat zo uit de pot oplepelen. In het verleden kocht ik nog wel eens een pot in de winkel, maar sinds ik zelf lemoncurd kan maken, gruw ik van de nepsmaak van de winkellemoncurd. Zelf maken is niet moeilijk. Het vraagt alleen een klein beetje geduld aangezien je zo’n 15-20 minuten moet roeren. Maar dan word je beloond met een goddelijk goedje. In een schone pot is het ongeopend een paar maanden houdbaar in de koelkast. Eenmaal geopend, moet het binnen 1 tot 2 weken op. Dat is hier geen probleem, want lemoncurd maakt alles lekker. Denk aan cake, koekjes of vers fruit. Een dot van dit gele goedje erop en je weet niet wat je proeft. Daarom lepel ik het hier op scones met wat slagroom. Om je vingers bij af te likken!

Het recept voor de scones is mijn eigen recept. De lemoncurd komt uit ‘Delicious, het Bakboek’.

Scones
225 gram bloem
30 gram suiker
3 theelepels bakpoeder
Mespunt zout
100 gram boter, in kleine blokjes
125 ml melk

Lemoncurd
Rasp en sap van 2 biologische citroenen
3 eieren
100 gram boter in stukjes
200 gram suiker

250 ml slagroom
3 eetlepels suiker

Begin met de lemoncurd want die moet afkoelen. Meng in een ruime kom alle ingrediënten door elkaar en plaats de kom boven een pan met kokend water. De bodem van de kom mag het water niet raken. Klop het mengsel met een garde gedurende ongeveer 20 minuten, zodat het bindt. Ik haal de lemoncurd altijd nog even door een zeef omdat er soms wat stukjes gestold ei in zitten. Laat het dan iets afkoelen en schenk het in een goed schoongemaakte pot. Laat verder afkoelen met de deksel op de pot.

Verwarm voor de scones de oven voor op 220 graden en bekleed een bakplaat met bakpapier. Doe alle ingrediënten behalve de melk in en kom en mix totdat het mengsel op grove broodkruimels lijkt. Voeg dan de melk toe en kneed het nog even door. Het is een vrij nat deeg, maar dat hoort zo. Bestuif je aanrecht royaal met boem en kneed daarop het deeg nog even door, totdat het niet meer zo plakt. Rol het daarna uit tot een lap van ongeveer 1 cm dikte. Steek hier rondjes uit met een doorsnede van ongeveer 5 cm. Leg de rondjes op een bakplaat en bak ze in 12 minuten goudbruin.

Klop de slagroom op met de suiker. Snijd de scones doormidden en serveer ze met een flinke lik lemoncurd en een dot slagroom. Smullen maar!

Reacties