Nonnevotten


Carnaval komt eraan. En daar heb ik eerlijk gezegd helemaal niks mee. In mijn opinie is dit het enige goede aan carnaval: Nonnevotten. Nonnevotten zijn héérlijk, want gefrituurd en gesuikerd. Wat wil je nog meer?!

Nonnevotten zijn typisch voor de regio waar ik woon: Sittard en omstreken. Waar de naam vandaan komt is niet helemaal duidelijk, maar het refereert waarschijnlijk aan de strikken die nonnen achter op hun kleed, ter hoogte van hun billen (‘vot’ in het Limburg) droegen. In ieder geval, nonnevotten kochten we altijd bij de bakker, maar ik wilde ze ook graag een zelf maken. 24Kitchen geeft een recept, maar de nonnevotten die daarbij te zien zijn, lijken niet op wat ik consumeer tijdens carnaval. Veel te bleek, raar gestrikt en met hele rare hoeken. Rudolph snijdt repen van het deeg terwijl je er worstjes van moet draaien! Foei, kom me niet aan de nonnevot. Worstjes draaien dus als je ze gaat maken!!
Ik was alles bij elkaar enigszins sceptisch of dit wel een goed recept was. Maar…. dat is het wel! Mits je worstjes draait van het deeg, GEEN repen snijden! En ik heb de olie wat heter later worden zodat de nonnevotten wat bruiner werden. En dan heb je warme, verse nonnevotten! Laat carnaval maar komen!

125 ml melk
10 gram gedroogde gist
500 gram bloem
1 theelepel zout
75 g witte basterdsuiker
175 g zachte boter
2 eieren
suiker

Verwarm de melk in een tot hij lauw is en los de gist erin op. Doe de bloem in een kom. Maak een kuiltje in de bloem. Strooi het zout over de rand van de bloem. Meng in het kuiltje de melk en gist met basterdsuiker, boter en eieren en kneed beetje bij beetje de bloem erdoor tot een soepel deeg. Kneed het deeg nog een aantal minuten goed door. Laat het deeg afgedekt een uur rijzen op een warme plek.
Haal het deeg uit de kom en verdeel het in 12 gelijke porties. Rol van elke portie een worstje van ongeveer 25 cm en maak er een ‘strik’ van. Laat de nonnevotten afgedekt met plasticfolie circa 30 minuten rijzen. Verwarm de frituur of een pan met zonnebloemolie voor op 180 °C. Frituur de nonnevotten om en om goudbruin en wentel ze door de suiker.

Reacties