Deense brøtort


Ik had zo mijn bedenkingen toen mijn man voorstelde deze taart te maken. Ik omarm in de regel alles wat naar Scandinavië riekt, maar voor een taart met roggebrood kon ik niet meteen warm lopen. Man bleef volhouden, dus de taart werd gemaakt. Brø staat blijkbaar voor brood. Van dat hele donkere, zwarte roggebrood in dit geval. Dit gaat fijngemalen door het beslag en geeft na het bakken een nootachtige smaak. Helemaal niet verkeerd! Slagroom en jam erbij en je hebt gewoon een toptaart. Die Denen weten wel wat lekker is!
Dit recept komt uit Delicious Magazine. Goed recept, maar aan hun Deens moeten ze nog wat werken. Volgens mij moet het toch echt Brødtort zijn.

6 eieren, gesplitst
250 gram licht gele basterdsuiker
125 gram fijn verkruimeld Fries roggebrood (pompernickel)
2 tl bakpoeder, gezeefd
100 gram fijngehakte gemengde noten + 40 g grof gehakte geroosterde gemengde noten
250 ml zwartebessenjam (of blauwe bessenjam)
Sap van een ½ citroen
250 ml slagroom
½ zakje klopvast
evt. 20-30 g cacaonibs

Ook nodig: 3 springvormen van 20 cm Ø, ingevet, bodem met bakpapier belegd

Verwarm de oven voor op 225°C. Klop in een brandschone kom de eiwitten tot wat dikker schuim. Voeg in delen al kloppend de suiker toe en klop tot een stevig schuim. Voeg één voor één de dooiers toe en meng kort maar goed. Meng het roggebrood met het bakpoeder, een snuf zout en de fijngehakte noten. Schep het roggebroodmengsel luchtig door het eimengsel. Verdeel het beslag over de 3 vormen en strijk glad.
Bak de cakes in 10-15 min. in het midden van de oven gaar, ze voelen dan net stevig aan en zijn mooi goudbruin gekleurd. Laat ze 5 min. afkoelen en neem ze uit de vormen en laat op roosters verder afkoelen.

Klop intussen de slagroom met de klopvast stijf. Meng de jam met het citroensap en bestrijk de cakes ermee. Ik heb op elke laag ook een schep slagroom gedaan. Zet de lagen op elkaar en verdeel de resterende slagroom erover. Bestrooi met de grof gehakte noten en evt. cacaonibs.

Reacties